Nastavit jako výchozí stránku (HomePage) Uložit mezi oblíbené stránky (Favorites)

novinky
akce
články
výživa
listárna
choreografie
hudba
odkazy
inzerce
obchod
fitcentra
soutěže

registrace

info
 
Google
pagerank
3D FITNESS Smart Fitness Academy Praha Daniel Muller FACE CZECH ACADEMY


uživatelské jméno
heslo

zapomněli
jste heslo?
články
28. únor 2002
diskuze

Wellness program v CASRI

Vědecké a servisní pracoviště tělesné výchovy a sportu CASRI Praha provádí program diagnostiky WELLNESS
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 12384
25. únor 2002
diskuze (2)

Posilování břišních svalů

Nejlepším cvikem na břišní svaly jsou zkracovačky. Tento cvik však břišní svaly jen posiluje, ale neodstraní tělesný tuk, který je překrývá. Pouze redukcí tuku, založenou na kadiovaskulárním cvičení (běh, jízda na kole) a omezení jídla....
Autor: Katka
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 52922
22. únor 2002
diskuze

Poprvé v posilovně

Cvičení v posilovně je ideálním doplněním aerobních aktivit. Jen se ho nebát a jít do toho! Článek pro ty, kteří s posilovnou začínají a chtějí vědět, co je čeká a na co si dát pozor.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 22453
5. únor 2002
diskuze (3)
Tisk

Svaly dolní končetiny


Svaly na dolní končetině můžeme rozdělit do několika skupin, podle umístění, funkce, i podle ladných křivek, které jsou tak typické pro sportem vypracovaná těla. Jak je ale získat?Základem je vědět jaké funkce svaly plní a pak už je vše jen na vás. Berte následující řádky, prosím, jen jako malé okénko pro nahlédnutí do složité anatomie i fyziologie svalů.

Hlavní funkcí dolní končetiny(DK) je stoj a chůze-stabilita a lokomoce těla. Tomu odpovída i specifické uspořádání HK a DK i když obecný plán stavby je stejný. Stabilita těla je zajištěna především koncentrací největší svalové hmoty těla kolem kyčelního kloubu.Stabilní lokomoční aktivitu zajišťuje především mohutný extenční aparát koleního kloubu a omezená pohyblivost nohy (míněno od kotníku dolů) se zachovanou pružností nožních kleneb. Svaly jsou mohutné všude tam, kde je slabý vazivový aparát a kde je nutné vytvořit brzdící systém, který by zabránil přetížení kloubu.

Z kineziologického hlediska má DK tři segmenty:

1) pánev a kyčel

2) oblast kolena

3) nohu

ad1) Kyčelní svaly se nachází na přední a na zevní straně kyčelního kloubu. Jsou to:

Bedrokyčlostehení s. - provádí flexi bederní páteře-zvětšuje bederní prohnutí, účastní se flexe kyčle. Je typickým svalem vykročení.Sval balancuje tělo ve stoje i v sedě. Je trvale zatížen a proto má tendenci ke zkracování se všemi důsledky vyplývajícími z jeho funkce-bolesti v oblasti bederní páteře a zkrácení kroku.

Velký sval hýžďový - je součástí zevní vrstvy zevních kyč. Svalů. Provádí zanožení, udržuje vzpřímené postavení trupu. Zajišťuje chůzi do schodů a do kopce, protože při těchto pohybech sval fixuje stojnou nohu. Bez něj není možný výskok.

Střední s. hýžďový - vyvolává unožení a rotaci stehna, je výrazně aktivován při stoji na jedné noze a o úzké bazi. Je obdobou deltového svalu HK

Hýžďový sval nejmenší - fce viz střední, má znatelně menší sílu

Vnitřní vrstva rotátorů má několik zástupců a jejich funkce je více méně shodná-zevní rotace v kyčli, integrita kloubu, posturální svaly.

Svaly vnitřní strany stehna: probíhají od pánve ke kosti stehenní jsou především adduktory = přitahovači stehna.

Ad2) Svaly kolenního kloubu jsou uloženy na přední a zadní straně stehna.

Čtyřhlavý sval stehenní - hlavní funkcí je extense v kolenním kloubu, flektuje také kyčli. Je důležitý pro chůzi - vykročení, stabilizuje postavení kolene.

Dvojhlavý sval stehenní - na zadní části stehna provádí jeho extensi a addukci.

Pološlašitý a poloblanitý sval - extense stehna, flexe bérce

Tři předchozí svaly označované jako „hamstrings“ jsou typickými ohybači kolene, jejich aktivita závisí na poloze trupu-se stoupajícím předklonem roste

Ad3) Svaly ovlivňující postave ní a funkci nohy jsou dlouhé, uložené na přední, zevní a zadní straně bérce.

Triceps - je významným flexorem nohy-stoj na špičkách. Jeho svrchní část má spíše dynamickou funkci (chůze), zatímco hlubší svalové snopce zajišťují statickou sílu. Má tendenci ke zkracování (předklony s nataženými DK)!!

Dále jsou to hluboké svaly bérceovlivňující pohyby nohy a prstů, jejich důležitá funkce je ale také udržení fyziologické stavby nožní klenby (podélné i příčné). Zdravé postavení nohy tedy závisí hlavně na posílení lýtkových svalů a až na druhém místě jsou ortopedické vložky, což se velmi často neuvědomuje, ale o tematice tzv. plochých nohou až jindy.

Doufám že alespoň několik pár vašich cviků či pohybů bude teď pozitivně ovlivněno znalostí uložení a hlavně funkce vašich svalů. Nezapomeňte, prosím, že každý sval je ovládán nervem a ten zase vaší mozkovou kůrou a jen vy sami můžete správné provedení pohybu ovlivnit. Tělo se řídí zákonem nejmenšího výdeje energie a proto je i při náročném posilování neustále nutné kontrolovat postavení končetin a provedení pohybů, které není vždy právě energeticky nenáročné. Nenechte se řídit vašimi svaly, řiďte je sami!

Šárka Chvostová
<-- náhled článkučtenost článku: Počet zobrazení: 21959
17. leden 2002
diskuze

Dýchýní při posilování břišních svalů

Pro posilování břišních svalů se většinou soustředíme na výdech během kontrakce - stažení svalu, a při relaxaci - uvolnění - se nadechujeme. Výdech během kontrakce však snižuje tenzi (napětí) svalu v oblasti
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 15533
7. leden 2002
diskuze

ZDRAVÉ HUBNUTÍ

Článek o nejdůležitých pravidlech zdravého hubnutí
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 27659
1. prosinec 2001
diskuze (1)

Několik cviků s overbally

Připravili jsme pro vás několik posilovacích a protahovacích cviků s overballem
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 38629
1. prosinec 2001
diskuze

Cvičení s overbally

Jaké jsou výhody cvičení s malými měkkými míčky? Vyzkoušejte s námi overbally!
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 29428
6. listopad 2001
diskuze

Únava a cvičení

Únavu zná snad každý.Máme ji překonat cvičením, nebo si raději odpočinout?
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 14682
26. říjen 2001
diskuze (1)

DOVOLENÁ U MOŘE S CVIČENÍM AEROBIKU aneb MALÉ OHLÉDNUTÍ ZA LÉTEM

Reportáž z letního sychravého pobytu u moře s cvičením aerobiku z pohledu cvičitelky
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 20752
 
Testy
 
BMI test
zip | exe | swf
BMR test
zip | exe | swf
OTF test
zip | exe | swf
HRmax
zip | exe | swf
První stránkaPředchozí stránkaDalší stránkaPoslední stránka
ISSN 1214-2425
Google [X]