Zdroj: #skip

Jarní únava

Za týden, ačkoli se to podle počasí nezdá, tu máme první jarní den. A s ním každoročně přicházejí pocity fyzické i psychické vyčerpanosti – jarní únava.

Jarní únava je fyziologický stav, který nastává po zimním období – chladném a chudém na sluneční paprsky. Projevuje se pocity únavy, depresemi, bolestmi hlavy apod. Příčiny jsme si již vyjmenovali – nedostatek přirozeného tepla, světla, vitamínů a vyčerpanost. Proto v boji proti jarní únavě se nejdříve musíme vypořádat s těmito příčinami.

1. nedostatek tepla

Někdo tento problém řeší týdenním pobytem u moře. Pokud jste méně nároční, vsaďte na saunu či solárium.

2. nedostatek světla

Dá se řešit podobně jako předchozí příčina, Vyjeďte za sluncem k moři, zkuste solárium, nebo se jen vydejte do hor na čerstvý vzduch. Pokud přeje počasí, nezavírejte se doma nebo v práci v tmavé kanceláři, ale vyražte ven.

3. deficit vitamínů

V současné době je na trhu dostatečný výběr ovoce a zeleniny po celý rok. Bohužel vzhledem k podmínkám, v jakých se sklízí a k nám dováží, nelze zaručit obsah vitamínů. Často proto musíme sáhnout po přípravcích, které nalezneme v lékárnách a jiných prodejnách. Při jejich výběru dávejte pozor, zda je přípravek schválen jako lék (záruka obsahu uvedených vitaminů a jejich kvality) či pouze hygienikem (zaručena neškodnost přípravku na náš organismus, nikoli kvalita a obsah vitamínů). Nezapomínejte také na minerály a stopové prvky. Pokud si nejste jisti výběrem, sáhněte po multi-přípravku nebo se poraďte v lékárně.

4. vyčerpanost

Pokud se budete snažit vyeliminovat předchozí příčiny jarní únavy, pocit vyčerpanosti by měl zmizet. Můžete tomu ale pomoci dodržováním pitného režimu (neboť nedostatek tekutin může být velkou příčinou nejen únavy ale i např. bolesti hlavy). Dlouho zatracovaný kofein se dle posledních výzkumů jeví jako velmi přínosný, aniž by tolik našemu organismu přitěžoval. Pro jistotu ale nepřesahujte počet 3 vypitých šálků kávy denně. Dalším pomocníkem by mohly být ovocné a bylinné čaje, zejména zelený čaj. Populární jsou přípravky s obsahem Guarany či ženšenu. Ty si však musíte vyzkoušet, neboť ne na každý organismus  působí.

Shrneme-li výše uvedené, můžeme říct, že nejlepším lékem na jarní únavu je pohyb na čerstvém vzduchu, dostatečný přísun všech nezbytných vitaminů a minerálů a dodržování pitného režimu. Pokud samozřejmě nekouříme, nepřeháníme to s alkoholem a řádně odpočíváme. Ale nám sportovcům to snad ani připomínat nemusím…


Získáno ze sekce články serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (20.9.2019 18:06:23)