Zdroj: #skip

DOPLŇKY SPORTOVNÍ VÝŽIVY - spalovače tuků

Získání pěkné štíhlé postavy bez přebytečných tukových zásob docílíme v první řadě především dostatečným energetickým výdejem a vyváženou racionální stravou. Alespoň trochu nám v naší snaze mohou pomoci tzv. "spalovače tuků" - tedy látky urychlující tukový metabolismus - spalování tuků. Rozhodně však na tyto látky nemůžeme pohlížet jako na zásadní dietní prostředky, díky kterým bez větší námahy začneme pohodlně hubnout nadbytečná kila. Účinek spalovačů tuků, tedy lepší přeměna tuků, nastává pouze během aerobní zátěže. Pořádnému pohybu se při redukování tuku v těle tedy v žádném případě nevyhneme.
Mezi nejznámější lipotropní látky, které se přímo podílí na přeměně (rozpouštění) tuků, patří:
lecitin, cholin a inositol, L-karnitin, L-arginin, chrom, vitamin B2 (riboflavin), B12 a kyselina hydroxycitronová.

Lecitiny jsou složené lipidy, které pomáhají v těle zabraňovat ukládání rezervního tuku a snižují hladinu cholesterolu. Lecitin obsahuje cholin, který je účinný při odbourávání tuků. Kromě toho se ukázalo, že lecitin zlepšuje paměť a působí proti stresu. Doporučená denní dávka je nejméně 1 gram.

L-karnitin je neesenciální aminokyselina zlepšující při fyzické zátěži prostup molekul mastné kyseliny (která je součástí tuků) do svalových buněk, takže dojde rychleji k přeměně mastné kyseliny na energii pro práci svalů. Další výhodou karnitinu je zlepšení kvality svalového výkonu a ochrana srdeční činnosti před přetížením. Pro redukci podkožního tuku je potřeba denně spotřebovat alespoň ve třech dávkách kolem tří gramů této látky; podává se 30 minut před výkonem. Nezapomínejme, že účinek karnitinu ve velké míře záleží na intenzitě našeho cvičení!

Ve fitnesscentrech vám možná před cvičením již nabízeli přípravek karnitargin, který obsahuje právě L-karnitin, dále L-arginin a vitamíny C a B6. Vzhledem k tomu, že v jedné ampuli karnitarginu o obsahu 5 ml je pouze 600mg L-karnitinu, můžete si lehce spočítat, že před aerobním cvičením by jste museli vypít alespoň 5 takových ampulí, aby se opravdu dostavil "spalovací" účinek karnitinu. Nejvýhodnější je tuto látku použít 20 minut před cvičením.

Chrom je důležitý pro správnou činnost hormonu inzulínu, kterému napomáhá udržovat stabilní hladinu cukru v krvi. Chrom se spolu s inzulínem také podílí na transportu aminokyselin do svalů a spalování tuků. Při dostatku chromu nekolísá v krvi hladina cukru a my nemáme chuť na sladké. Chrom nám poslouží opět jen jako pomocník při dodržování správné životosprávy. Účinná denní dávka chromu je okolo 200 mikrogramů. Větší dávky chromu používají muži, kteří usilují o nárůst svalové hmoty. Chrom je obsažen především v kvasnicích, dále v celozrnném pečivu, kuřecím masu, švestkách, tvrdém sýru, jablkách, kukuřici aj.

Kyselina hydroxycitronová blokuje tvoření tuku z cukru a snižuje chuť k jídlu. Tuto kyselinu můžeme často najít v různých přípravcích společně s např. karnitinem, chromem. Minimální denní dávka je 1 gram čisté kyseliny, optimální by však bylo tuto dávku za den ještě dvakrát zopakovat.

Druhým typem prostředků, které napomáhají spalování tuků, jsou termogenní látky, které zrychlují bazální metabolismus a zvyšují teplotu těla. Organismus pak musí vydávat více energie a rychleji spaluje tukové zásoby. Mezi látky s termogenním účinkem patří např. kofein, efedrin, kyselina acetylsalicylová...

Kofein v menších dávkách je stimulující - zajistí nám větší bdělost a zahání fyzickou i psychickou únavu, dále urychluje spalování tuků, ale také dehydruje a častým užíváním si na něj můžete vytvořit závislost, která je při vysazení látky doprovázena abstinenčními příznaky jako např. bolesti hlavy, únava a podrážděnost. Co se týče výkonnosti, v menších dávkách (dva šálky kávy) má kofein vliv pozitivní, ale po požití většího množství kofeinu se výkonnost naopak snižuje!
Kofein je mimo jiné obsažen v kávě, čaji, Coca-cole, Pepsi-cole a v mnoha tzv. energetických nápojích.

U všech látek, o kterých bylo v článku zmiňováno platí to, že jejich účinek je individuální a každý si musí jejich fungování vyzkoušet sám na vlastní kůži.
Při používání těchto "spalovačů tuků" jako doplňků výživy však musíme mít stále na paměti, že pro účinné snížení hmotnosti je nejdůležitější dodržování výživy se sníženým množstvím tuků a dostatek aktivního pohybu, kdy je náš denní energetický výdej vyšší než energetický příjem. Pokud nedodržíme tyto základní pravidla, investice do "odbourávačů tuků" jsou zbytečně vyhozené peníze.

Autor: Míša


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (22.11.2017 4:46:10)