Zdroj: #skip

Tipy na zdravější vánoce

Jak  účinně snížit energetickou hodnotu jídla?

Všichni si rádi pochutnáme na dobrém jídle. Vánoce jsou tady a s nimi také doba vyvařování a “dopřávání si” nejrůznějších dobrot.
Přinášíme vám několik tipů, jak vařit zdravěji a přitom stejně chutně.

Při pečení a smažení smíchejte jednu polévkovou lžíci oleje se čtyřmi lžičkami vína (ovocné bílé či růžové.)
Pánev dáme na prudký oheň a poté, co začne doutnat, potřeme ji po celé ploše kávovou lžičkou soli-pánev pak nebude absorbovat tolik oleje.
Potravinu osmaženou v trojobalu ponoříme na vteřinku do vroucí vody-zbavíme tím pokrm spousty tuku, který zůstane ve vodě. Část tuku také můžete odsát ubrouskem.
Nezapomeňte, že spoustu jídel můžete připravovat také v horkovzdušné troubě a mikrovlnce, bez zbytečného smažení! (např. rybu stačí potřít jen trochou oleje a upéct v horkovzdušné troubě)
Na zálivku do salátů používejte olej lisovaný za studena.
Majonézu nahraďte bílým jogurtem, nebo ji jogurtem alespoň nastavte.
Jíšku do omáček připravte tak, že máslo nahradíte kuřecím vývarem. Na mírném ohni spojte stejné množství vývaru a mouky a vařte do zhuštění.
Omezte spotřebu alkoholu, který v sobě skrývá velké množství kilojoulů!

Některé příklady energetických hodnot jídel (hodnoty kilojoulů na 100 gramů potravin):

smažený kapr 1295 kJ
pečená husa 2019 kJ
hranolky 1411 kJ
ařené brambory 383 kJ
majonéza 3299 kJ
tatarská omáčka 1989 kJ
bílý jogurt asi 410 kJ
vajíčkový obložený chlebíček 908 kJ
vánočka s rozinkami 1518 kJ

nápoje - hodnoty na 100 ml
víno přírodní bílé 226 kJ
víno červené 281 kJ
vermut 564 kJ
destiláty 40% alkoholu 1172 kJ (5 cl-586 kJ)

pramen: Příručka STOB- Zdravě jíst, zdravě žít
Míša

 


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (21.10.2019 10:31:42)