Zdroj: #skip

Tmavé vs. světlé pečivo

Rozhodli jste se dát na doporučení odborníků a nahrazujete bílé pečivo tmavým? Správně, pokud víte, jak vybrat vhodný druh. Ne vždy je totiž tmavé pečivo tmavé kvůli obsahu žitné mouky (jak by to mělo být), ale díky dalším látkám v něm obsaženým (karamel či čekanka, kterými se mouka přibarvuje). Vysvětleme si, co se pod známými názvy skrývá:

Tmavý (celozrnný) chléb - na výrobu tmavé mouky se používají celá zrna, včetně podpovrchových obalů. Původně se používala žitná mouka (pro náš organismus zdravější), v současné době se stále více přechází na mouku pšeničnou. V pekárnách se mnohdy chléb nevyrábí tradičním způsobem z kvásku, nýbrž z již připravených hotových směsí, do kterých se může přidávat již zmíněné barvící přípravky jako je karamel či čekanka, ale i pšeničný lepek, na který je mnoho lidí citlivých.

Bílý chléb - bílá mouka se mele pouze ze středů zrn, především pšeničných. To je důvod, proč většinou obsahuje méně vlákniny a proč není doporučováno, pokud chceme dodržovat zdravý životní styl.

Pozor na toustové chleby - pečivo, které je nadýchané a kypré, je většinou obarvené světlé pečivo. Navíc v něm jsou konzervační látky, které prodlužují jeho trvanlivost (i přesto si všimněte, jak rychle zplesnivějí).

Na druhou stranu se ale vyvarujte pečivu, které obsahuje tzv. tvrdý šrot - tvrdé celulozové obaly z vrchní části zrna, které mohou poškozovat střevní sliznici. Ta, pokud je poškozená, může být náchylnější k různým onemocněním, např. vlivem karcinogenů obsaženým v potravě).

Vybírejte tedy pečlivě, jaký druh pečiva konzumujete. Dejte přednost žitným produktům či těm, v jejichž těstě jsou viditelná zrnka a vločky, a je spíš tužší než nadýchané, ale neobsahuje šrotové zbytky. Pomoci Vám může i fakt, že na každém balené výrobku vždy musí být napsáno, z čeho  je produkt vyrobený.


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (20.5.2019 1:02:53)