Zdroj: #skip

Vitamíny

Vitamíny jsou organické sloučeniny důležité pro růst a údržbu organismu a pro zlepšení zdravotního stavu; hrají důležitou úlohu v mnohých biochemických reakcích organismu, většinou jako katalyzátory. Nevyžadují trávení a jsou přímo absorbovány do krevního oběhu. Z hlediska rozpustnosti dělíme vitamíny na dvě skupiny - rozpustné ve vodě (hydrofilní) a rozpustné v tucích (lipofilní). Vitamíny rozpustné v tucích (A, D, E, K) jsou ukládány v játrech a v tělesném tuku. Nadbytek těchto vitamínů může vést k toxicitě jater. Vitamíny rozpustné ve vodě tělo nepřechovává. Nadbytek těchto vitamínů je vyloučen ledvinami, ale byla zjištěna toxicita např. u niacinu, vitaminů C a B6. Velký přebytek vitamínů se nazývá hypervitaminóza, jejich nedostatek hypovitaminózaavitaminóza. Přísun vitamínů v základní potravě může být sice dostatečný, ale skladováním nebo kuchyňskou úpravou je často znehodnocujeme a vytváříme tím jejich nedostatek. Následující tabulka ukazuje doporučené denní dávky (DDD) jednotlivých vitamínů:

vitamíny rozpustné v tucích
  DDD úkol zdroje
A - retinol 1000 mg zrak, pokožka, vlasy, růst, obnova buněk, antioxidační účinky žloutky, mléko, máslo, žlutě a tmavě zeleně zbarvená zelenina (mrkev, nať petržele, špenát...), oranžově zbarvené ovoce (meruňky, broskve, meloun...)
D - kalciferol mg struktura kostí a zubů, vstřebání vápníku vystavení slunečnímu záření, vejce, ryby
K - fytomenadion 65-80 mg srážlivost krve, růst kostí vejce, listová zelenina, luštěniny, ořechy, rajčata
E - tokoferol 20 mg

protirakovinéé a antioxidační účinky, obnova reprodukčních buněk (spermie, vajíčka), nervový systém

obilné klíčky, rostlinné oleje, ořechy, čočka, sója
vitamíny rozpustné ve vodě
C - kyselina askorbová 30 mg protirakovinné a antioxidační účinky, vstřebání železa, obranné látky, ... citrusové plody, rajčata, brambory šípky, zelená paprika, rybíz, křen, kiwi
B1 - thiamin 1,5 mg metabolismus sacharidů, nervový systém pivní kvasnice, pšeničné klíčky, piniová jádra, celozrnné obiloviny
B2 - riboflavin 1,9 mg podporuje růst organismu, metabolismus tuků, bílkovin a sacharidů řasy, pivní kvasnice, mléko, vejce, ořechy, ryby
B3 - niacin (vitamín PP) 19 mg hladina cholesterolu, metabolismus tuků, bílkovin a sacharidů, nervová soustava pivní kvasnice, celozrnné obiloviny, ovoce, zelenina, ořechy, luštěniny (především v sóji), med
B6 - pyridoxin 2 mg seratonin (regulace náladovosti), metabolismus bílkovin, tvorba červených krvinek pšeničné klíčky, ořechy, celozrnné potraviny, sója, avokádo, med, luštěniny, zelenina, ryby
B12 - kyanokobalamin mg krvetvorba, nervový systém, obnova tkání, genetika řasy, pivní kvasnice (pivo), játra, vejce, ryby, tvaroh, fazole
kyselina listová 200 mg krvetvorba, genetika zelenina (špenát, chřest, hlávkový salát, čekanka, avokádo), banány, pomeranče, ořechy
kyselina pantotenová 7 mg metabolismus, součást koenzymu A, nervový systém celozrnné potraviny, vejce, zelenina, maso, kvasnice
(H -) biotin 100 mg růst dětí, metabolismus glukozy žloutek, mléko, ořechym hrách, banány, květák, špenát
(P - bioflavonoidy   protirakovinné účinky, aktivace a udržení vitamínu C (citrin) rybíz, pohanka, borůvky, švestky, hrozny, šípky - barevné ovoce a zelenina)


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (20.5.2019 1:00:13)