Zdroj: #skip

Dětská výživa

ElixirKvalita stravy v dětském věku je nesmírně důležitá a může ovlivnit zdraví organismu na celý život. Pokud se v dětství výživa zanedbá, může to mít celoživotní dopad na zdraví dospělého člověka.

Dnešní trh je zahlcen výrobky pro děti, které všemožnými způsoby lákají zákazníka, aby y si je koupil – pestré barvy, dětské hračky a spousta přidaných vitaminů a minerálních látek, o které by vaše dítě, alespoň podle výrobců, rozhodně nemělo být ošizeno.
Věty jako „…pro zdraví dětem…, …pro zdravé a silné kosti…, …doplněno o vitamíny a minerální látky…“ a jiné získají vaši pozornost a vy tak dané výrobky v dobré vůli koupíte vašemu raráškovi. Bohužel málokdy je takto označená potravina natolik kvalitní, aby dodala malému tělíčku opravdu potřebné živiny.

Pokud chcete pro své dítě to nejlepší, začněte číst složení a snažte se co nejvíce omezit cukr, a to i v podobě glukozovo-fruktozového sirupu, třtinového cukru či umělých sladidel. Cukr překyseluje organismus a podněcuje u dětí hyperaktivitu a následnou nesoustředěnost.
Dále doporučujeme limitovat v potravinách obsah emulgátorů a složek, kterým nerozumíte.
A poslední věcí, na kterou je třeba si dát zvýšený pozor, je obsah tuků v potravinách. Děti sice potřebují dostatek energie, aby správně rostly, ale je špatně, pokud by měla energie plynout z příliš tučných jogurtů, sladkostí, smažených jídel či uzenin. Všechny tyto pokrmy mají jedno společné, a tím jsou špatné tuky, které ani vám ani vašemu dítěti rozhodně neprospějí.

To, že vaše dítě netrpí nadváhou či obezitou, ještě neznamená, že může jíst nezdravé a tučné věci.

Co tedy dítěti dát, aby bylo zdravé a správně rostlo?

  1. Ke každému jídlu kousek čerstvého ovoce nebo zeleniny. Pokud bude třeba, snažte se pokrm ovocem či zeleninou lákavě ozdobit.
  2. Místo mléka zakysaný mléčný výrobek bez cukru a barviv, který můžete dochutit medem či ovocem. Je zbytečné dítě učit nepřirozené sladké chuti. Vhodný je jogurt do 4% tuku v sušině, kefír a acidofilní mléko.
  3. Zdravé sladkosti. Pokud bude potomek vyžadovat sladkost, nejlepší variantou je čerstvé či sušené ovoce, u větších dětí různé oříšky a semínka (nepražená, nesolená), ořechové/ amarantové/ kokosové/ ovocné tyčinky, sušenky ze špaldové a jiné celozrnné mouky slazené kokosovým cukrem či agáve/javorovým sirupem/sladem. Výbornou volbou jsou i přesnídávky, dejte ale pozor na složení, mnohdy jsou doslazované cukrem.
  4. Co na snídani? Vločky s jogurtem a ovocem nebo pečivo se sýrem a zeleninou jsou trefou do černého. Vyvarujte se sladkých cereálií.
  5. Na svačinku kousek ovoce, mléčného výrobku, zdravá tyčinka či například domácí přesnídávka s amarantovými piškoty.
  6. Oběd mají děti většinou ve škole a jeho složení je jen stěží ovlivnitelné. Školákovi ale můžete dát do batohu porci čerstvé zeleniny k doplnění obědu.
  7. Večeře – pokud nebyl teplý oběd, měla by být teplá alespoň večeře. V nápaditosti se meze nekladou. Čeho se ale vždy vyvarovat - jídel typu fast food (pizza, burger, kebab, čína a jiné), uzenin a smažených pokrmů (řízek, smažený sýr, hranolky, krokety atd.).
  8. Nejvhodnější přílohou jsou brambory a opravdu celozrnné obiloviny (např. špalda, quinoa, kamut, jáhly, bulgur).
  9. Přivykejte své děti na ryby a mořské plody, jež jsou cenným zdrojem jódu, omega-3 mastných kyselin a kvalitní bílkoviny, naopak v jejich ale i svém jídelníčku omezte konzumaci červených druhů mas, jako je vepřové a hovězí maso. Uzeniny jsou absolutně nevhodné!
  10. Minimálně 1x týdně mějte luštěniny. Skvělá a zároveň velmi rychlá je polévka z červené čočky, luštěninové kaše, karbanátky (např. falafel), saláty a pomazánky (např.hummus).
  11. Pitný režim – nevhodné jsou perlivé sladké nápoje, méně vhodné jsou pak kupované ovocné džusy, při jejichž výrobě se ztratí téměř všechny vitaminy a enzymy. Doporučujeme naučit dítě pít vodu (s citrónem), ovocné/bylinné čaje či ředěné čerstvě vymačkané šťávy.

Pokud bude mít vaše dítě pestrý jídelníček bohatý na ovoce a zeleninu s minimálním množstvím nezdravých sladkostí, každý den alespoň chvilku pohybu a dostatek odpočinku, nemusíte se o jeho správný vývoj obávat :-).

Bc. Renata Křivohlavá
nutriční terapeut a sportovní dietolog
Elixír studio - moderní pohybové studio a výživová poradna nového věku


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (22.11.2017 4:46:15)