Zdroj: #skip

Denní příjem kalorií

Jedna libra (0,51 kg) odpovídá asi 3500 kalorií (cal). Zjednodušeně se dá říct, že chcete-li zhubnout přibližně půl kilogramu za týden, měli by jste snížit spotřebu kalorií o 3500 /týden. Příjem méně než 1500 cal/den sniží bazální metabolismus a tím se spotřebuje méně kalorií. Nadbytek kalorií se ukládá ve formě tuku. To je důvod, proč je důležité kombinovat cvičení a stravu, chceme-li hubnout. Bazální metabolismus (BMR) je základní minimální množství kalorií potřebné k udržení hmotnosti; je to vlastně množství energie, které organismus spálí, když aktivně nepracuje - odpočívá nebo spí. Dá se vypočítat zcela jednoduše z hmotnosti:


BMR = 25 (cal) x hmotnost (kg)

nebo přesněji:

BMR = 66 + (13.7 x hmotnost v kg) + (5 x výška v cm) - (6.8 x věk) - pro muže
BMR = 655 + (9.6 x hmotnost v kg) + (1.7 x výška v cm) - (4.7 x věk) - pro ženy


Obecně lze z toho vyvodit, že příjem kalorií menší než BMR vede ke snížení hmotnosti, vyšší příjem znamená přibírání. BMR však nezahrnuje, zda-li jste během dne aktivní či nikoli. Chcete-li zjistit celkové množství kalorií, které váš organismus přes den potřebuje, vynásobte BMR koeficientem dle vaší činnosti:

0.9 - neaktivní a je (či v posledních 2 letech byla) předepsaná dieta
1.2 - neaktivní
1.3 - středně aktivní (cvičení 3 dny v týdnu nebo tomu odpovídající)
1.7 - velmi aktivní
1.9 - extrémně aktivní

Tyto koeficienty v sobě zahrnují různé aktivity (např. sport, cvičení) prováděné přes den. V následující tabulce je uvedeno množství kalorií potřebných pro 1 hodinu trvající (pro 68 kg vážící osobu):

aktivita vydaná energie aktivita vydaná energie
aerobik 620 jízda na kole 620
běh 500 lyžování 550
chůze 230 plavání 470
fotbal 370 chůze do schodů 350


Získáno ze sekce výživa serveru aerobics.cz verze 0.99/2.00b/2002+0.25 (24.11.2017 8:25:52)