Nastavit jako výchozí stránku (HomePage) Uložit mezi oblíbené stránky (Favorites)

novinky
akce
články
výživa
listárna
choreografie
hudba
odkazy
inzerce
obchod
fitcentra
soutěže

registrace

info
 
Google
pagerank
3D FITNESS Smart Fitness Academy Praha Daniel Muller FACE CZECH ACADEMY


uživatelské jméno
heslo

zapomněli
jste heslo?
výživa
5. únor 2001
diskuze

Tuky

Tuky jsou důležité při tvorbě buněčných membrán, krevních lipidů (tělesný tuk), žluče, steroidů a vitamínu D. Molekuly tuku jsou tvořeny glycerolem a mastnými kyselinami. Tělesný tuk také slouží při regulaci tělesné teploty. Doporučené minimální množství
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 17378
2. únor 2001
diskuze (2)

Sacharidy

Sacharidy jsou využívány jako zdroj okamžité i zásobní energie. Jsou-li sacharidy přijímány v nedostatečném množství, těla začne jako zdroj energie využívat bílkoviny což může způsobit katabolismus (rozklad) svalové tkáně.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 19574
29. leden 2001
diskuze
Tisk

Bílkoviny


Bílkoviny jsou základní součástí živých buněk. Podílí se na tvorbě hormonů, enzymů, mají transportní, stavební a nutriční funkci. Základní stavební jednotkou bílkovin jsou aminokyseliny; je jich známo kolem 200, v potravě se běžně vyskytuje 23, 9 z nich je esenciálních (nezbytných, nepostradatelných), to znamená, že je naše tělo neumí vytvořit a musí být dodávány potravou, zbytek - neesenciální (nahraditelné) aminokyseliny- může organismus vytvořit z vedlejších produktů metabolismu.Bílkoviny také mohou vznikat při recyklaci enzymů či jiných bílkovin. Bílkoviny jsou syntetizovány ve všech tkáních v těle, ale nejaktivnější jsou játra a svaly. Tělo produkuje kolem 300 gramů bílkovin denně, přestože průměrná potřeba je pouze 70 g.
Bílkoviny, které obsahují všech 9 esenciálních aminokyselin v množství dostatečném pro udržení života, se nazývají kompletní (plnohodnotné) bílkoviny. Ty jsou obsaženy v mase, rybách, mléce, sýrech, vejcích. Nekompletní (neplnohodnotné) bílkoviny, jaké jsou např. v zelenině, obilí, zrnech a oříšcích, neobsahují všech devět esenciálních aminokyselin. Kombinací potravin s nekompletními bílkovinami je však možné získat všechny nezbytné aminokyseliny, např. fazole s rýží či ořechové máslo na bílém chlebu. Proto mohou i vegetariáni získat veškeré aminokyseliny kombinacemi potravin s nekompletními bílkovinami.
Příklady potravin bohatých na bílkoviny:
- s vysokým obsahem tuku: maso, losos, vejce, ořechové máslo, mléko, sýry
- s nízkým obsahem tuku: tuňák, bílky, červené fazole, sbírané mléko, netučné sýry

Trávení bílkovin začíná v žaludku, především jsou však rozkládány ve střevech a metabolizovány játry pro tvorbu tkání. Bílkoviny, které nejsou pro tvorbu zapotřebí, mohou být využity jako zdroj energie a poskytují 4 kcal/g. Tělo vstřebá Kolem 98% bílkovin živočišného a kolem 80% rostlinného původu. Při hladovění musí tělo využívat jako zdroj energie bílkoviny, kdy může dojít až ke zhroucení živých tkání, jako jsou vnitřní orgány a svaly. Přebytečné bílkoviny, které nejsou využity pro růst či opravu tkání, či jako zdroj energie, jsou uloženy ve formě tuku.
Potřeba bílkovin záleží na na individuální a denní aktivitě. Je vyšší při růstu tkání (dospívání, zranění, silový trénink, těhotenství). Během onemocnění bílkoviny nejsou využity jenom pro zlepšení zdravotního stavu, ale slouží obecně jako zdroj energie. Dle doporučení RDA (Recommended Dietary Allowances), spotřeba bílkovin u dospívajících by měla být přibližně 0,36 g bílkovin na libru (0,51kg) tělesné hmotnosti denně. V přepočtu je to asi 200 kcal bílkovin denně. Pro intenzivní silový trénink může být konzumován až 1 g bílkovin na kilogram tělesné hmotnosti denně.
Protože se při metabolismu bílkovin uvolňuje dusík, představuje to další zátěž pro ledviny a játra, které musí zabránit jeho přebytku (tzv. negativní dusíková bilance). Vzhledem k tomu, že ledviny vyžadují zvýšenou potřebu vody pro rozpuštění dusíku, hrozí nebezpečí dehydratace. Proto je důležité při zvýšené hladině bílkovin dostatečné organismus zásobit vodou.

Použitá literatura:
IFA Training Manual & Certification Course
Červený, Červený - Vegetariánská kuchařka - vegetariánství v teorii a praxi, ISBN 1991
<-- náhled článkučtenost článku: Počet zobrazení: 20849
 
Recepty
 
Zdravé recepty na Vánoce
Ořechová kolečka
Ovesné sušenky
Celozrnná linecká kolečka
Vejce s omáčkou z rajčat
Vaječná pomazánka
Jehněčí kotlety v ostré omáčce
Velikonoční nádivka jinak
Pučálka
Velikonoční kopřivová nádivka
Hrnečkový jáhlový beránek
Zázvorový čaj
Glazovaná mrkev s javorovým sirupem a hořčicí
Pletenec s javorým sirupem a pekanovými ořechy
Palačinky s javorovým sirupem
Švestkové chutney
Ovocná polévka se švestkami
Omáčka na barbecue se švestkami a medem
Rýže s houbami
Bramborové šišky s mákem
Brokolice zapečená se sýrem
pro 4 osoby
Sýrový nákyp se žampiony
Původní staročeský kuba
Indická rýžová směs s ovocem a kari
Cibulové brambory s drůběžím masem
Smažené nudle se zeleninou a kuřecím masem
Banánový salát
Špagety s bazalkou
Špenátový salát s mozzarellou
4 porce
Těstoviny po Provensálsku
Andaluzský salát
Zeleninový salát s těstovinami
Indonéský salát
Dauphinovy brambory
Drůbeží maso na medu
Filé se sýrovou omáčkou
Pikantní krůtí plátky
Tofu smaženice
(náhrada vajčné smaženice)
První stránkaPředchozí stránkaDalší stránkaPoslední stránka
ISSN 1214-2425
Google [X]