Nastavit jako výchozí stránku (HomePage) Uložit mezi oblíbené stránky (Favorites)

novinky
akce
články
výživa
listárna
choreografie
hudba
odkazy
inzerce
obchod
fitcentra
soutěže

registrace

info
 
Google
pagerank
3D FITNESS Smart Fitness Academy Praha Daniel Muller FACE CZECH ACADEMY


uživatelské jméno
heslo

zapomněli
jste heslo?
výživa
5. únor 2001
diskuze

Tuky

Tuky jsou důležité při tvorbě buněčných membrán, krevních lipidů (tělesný tuk), žluče, steroidů a vitamínu D. Molekuly tuku jsou tvořeny glycerolem a mastnými kyselinami. Tělesný tuk také slouží při regulaci tělesné teploty. Doporučené minimální množství
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 17377
2. únor 2001
diskuze (2)
Tisk

Sacharidy


Sacharidy jsou využívány jako zdroj okamžité i zásobní energie. Jsou-li sacharidy přijímány v nedostatečném množství, těla začne jako zdroj energie využívat bílkoviny, což může způsobit katabolismus (rozklad) svalové tkáně.
V tenkém střevě rozloží trávící enzymy složité sacharidy na jednoduchý cukr - glukozu.Ta může být tělem buď využita okamžitě (spálena na oxid uhličitý a vodu, uvolní se energie) nebo uložena ve svalech a játrech ve formě zásobního cukru - glykogenu. Svaly mohou hromadit glykogen jako zdroj energie kolem 20 min, v krevním oběhu zůstává glukoza přibližně 1 hodinu pro potřeby vyšších požadavků - např. při fyzické zátěži. Jinak je množství glukozy v krvi (tzv. glykemie) stálé. Je-li hladina glukozy na maximální úrovni a zásoby glykogenu plné, přemění játra nadbytečnou glukozu na tuk. Limit, který by omezoval množství tuku, který může tělo přechovávat, neexistuje
Existují 3 druhy sacharidů: monosacharidy, disacharidy a polysacharidy.
Monosacharidy jsou jednoduché cukry složené z uhlíku, kyslíku a vodíku, patří mezi ně např. glukoza nebo fruktoza.
Disacharidy (oligosacharidy) jsou složeny ze dvou molekul monosacharidů, např. sacharoza je složena z molekuly fruktozy a z molekuly glukozy, laktoza z glukozy a galaktozy atd.
Polysacharidy jsou už vlastně řetězce monosacharidických jednotek, známý je např. škrob (chléb, ovoce, obilí, těstoviny, rýže), nazývají se také komplexní sacharidy.

Sacharidy by měly představovat přibližně 60% denního pžíjmu kalorií. To znamená, že ze 3000 cal by měly tvořit sacharidy 1800 cal.
Ze složitých sacharidů je vytvořena také vláknina, té bychom měli denně přijmout asi 20g. Vláknina tlumí pocit hladu a tím snižuje chuť k jídlu, také je schopna snižovat absorpci cholesterolu do krevního oběhu a navíc se ukázalo, že vláknina zpomaluje také absorpci sacharozy do krevního oběhu, což je důležité zejména u diabetiků. Dlouhodobá nadměrná konzumace vlákniny (nad 30g denně) také není vhodná, protože může dojít k vazbě minerálních látek a vitamínů na vlákninu a tím k jejich ztrátám.

Jednoduché cukry se vstřebají do krevního oběhu během 1 minuty. Při konzumaci velkého množství před cvičením může cukr až zabránit výkonu tím, že se náhle zvýší hladinu krevního cukru. Slinivka břišní začne vylučovat velké množství inzulinu, který je důležitý při metabolismu cukrů (mění cukr na zásobní polysacharid - glykogen). Inzulín v průběhu přibližně 30 min odbourá všechen nadbytečný cukr v krvi, takže jeho koncentrace klesne pod fyziologickou hranici. Tím vznikne hypoglykemie - přechodný nedostatek cukru pro všechny tělní buňky. Přidá-li se k tomu fyzická zátěž, je hladina cukru snižována i svaly spalováním zásobního glykogenu jako zdroje energie. To je důvod, proč nadbytek cukrů před cvičením snižuje výkon a vytrvalost.

Použitá literatura:
IFA - Training Manual and Certification Curse
Červený, Červená - Vegetariánská kuchařka - vegetariánství v teorii a praxi
<-- náhled článkučtenost článku: Počet zobrazení: 19573
29. leden 2001
diskuze

Bílkoviny

Bílkoviny jsou základní součástí živých buněk. Podílí se na tvorbě hormonů, enzymů, mají transportní, stavební a nutriční funkci. Základní stavební jednotkou bílkovin jsou aminokyseliny; je jich známo kolem 200, v potravě se běžně vyskytuje 23, 9 z nich..
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 20849
 
Recepty
 
Zdravé recepty na Vánoce
Ořechová kolečka
Ovesné sušenky
Celozrnná linecká kolečka
Vejce s omáčkou z rajčat
Vaječná pomazánka
Jehněčí kotlety v ostré omáčce
Velikonoční nádivka jinak
Pučálka
Velikonoční kopřivová nádivka
Hrnečkový jáhlový beránek
Zázvorový čaj
Glazovaná mrkev s javorovým sirupem a hořčicí
Pletenec s javorým sirupem a pekanovými ořechy
Palačinky s javorovým sirupem
Švestkové chutney
Ovocná polévka se švestkami
Omáčka na barbecue se švestkami a medem
Rýže s houbami
Bramborové šišky s mákem
Brokolice zapečená se sýrem
pro 4 osoby
Sýrový nákyp se žampiony
Původní staročeský kuba
Indická rýžová směs s ovocem a kari
Cibulové brambory s drůběžím masem
Smažené nudle se zeleninou a kuřecím masem
Banánový salát
Špagety s bazalkou
Špenátový salát s mozzarellou
4 porce
Těstoviny po Provensálsku
Andaluzský salát
Zeleninový salát s těstovinami
Indonéský salát
Dauphinovy brambory
Drůbeží maso na medu
Filé se sýrovou omáčkou
Pikantní krůtí plátky
Tofu smaženice
(náhrada vajčné smaženice)
První stránkaPředchozí stránkaDalší stránkaPoslední stránka
ISSN 1214-2425
Google [X]