Nastavit jako výchozí stránku (HomePage) Uložit mezi oblíbené stránky (Favorites)

novinky
akce
články
výživa
listárna
choreografie
hudba
odkazy
inzerce
obchod
fitcentra
soutěže

registrace

info
 
Google
pagerank
3D FITNESS Smart Fitness Academy Praha Daniel Muller FACE CZECH ACADEMY


uživatelské jméno
heslo

zapomněli
jste heslo?
výživa
1. říjen 2003
diskuze

Zdravé stravování a výživa

Pod pojmem zdravé stravování rozumíme výběr jídel, která poskytnou našemu organismu nezbytné živiny a energii na základě denní potřeby, což nám naopak zajistí optimální zdraví. Jaké jsou jeho hlavní zásady se dozvíte v následujícím článku.
Autor: K.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 17543
8. září 2003
diskuze
Tisk

Uzeniny ohrožují srdce a způsobují obezitu


Uzeniny jsou v Česku velmi oblíbeným pokrmem. V létě a na začátku podzimu se jejich spotřeba ještě zvyšuje. Přitom patří mezi potraviny, o jejichž škodlivosti dnes již nikdo nepochybuje. Kromě toho, že přispívají k obezitě, rakovině tlustého střeva, škodí také srdci. A to nejvíce kvůli vysokému obsahu škodlivých tuků a cholesterolu.

Z čeho se vyrábí uzenina? Většinou je kombinací hovězího masa, vepřového masa a sádla. To přináší lidskému tělu nejen zvýšený příjem samotného cholesterolu, ale i velkého množství živočišných tuků obsahujících takzvané nasycené mastné kyseliny. Obě složky pak ve výsledku zvyšují hladinu špatného (LDL) a celkového cholesterolu. Jíst uzeniny tedy znamená ohrožení činnosti srdce. Vysoká hladina cholesterolu je nejstarším a nejznámějším rizikovým faktorem onemocnění srdce a příčinou infarktu myokardu nebo mozkové mrtvice. Uzeniny dále kvůli obsahu tuků zvyšují i celkový energetický příjem a vystavují organismus dalšímu rizikovému faktoru onemocnění srdce. Tím je obezita. V roce 2001 bylo klinickými studiemi jednoznačně prokázáno, že nadváha a potažmo obezita patří k samostatným rizikovým faktorům onemocnění srdce. To znamená, že i když má člověk v pořádku hladinu celkového cholesterolu (5,0 a nižší), ale trpí nadváhou (jeho Body Mass Index-BMI je větší než 25), je jeho srdce také ohroženo infarktem. Samozřejmě má-li člověk oba rizikové faktory, dochází ke sčítání rizika. Podle některých autorů dokonce k jeho násobení. Škodí některé uzeniny méně? Existují mezi nimi velké rozdíly? Pokud bychom porovnávali "bezpečnost", vhodnost či zdravotní nezávadnost jednotlivých druhů uzenin, můžeme je rozdělit na neutrální a na zdraví škodlivé. Šunka a šunkové výrobky mají obsah tuku mezi dvěma až deseti gramy na 100 gramů. Nejméně krůtí šunka (2 gramy tuku na 100 gramů výrobku) a nejvíce šunka vepřová (9 gramů tuku na 100 gramů výrobku). Tyto výrobky tedy můžeme konzumovat bez obav, ovšem jen v omezené míře kvůli obsahu soli. Pokud si někdo nedovede představit chléb bez uzeniny, pak je šunka nejdietnějším a nejzdravějším řešením. U salámů je situace složitější, protože mezi jednotlivými druhy existují velké rozdíly v obsahu tuku. Obdobné rozdíly jsou i u párků. Extrémem v množství obsaženého tuku jsou paštiky.

Zajímavější jsou ovšem údaje, pokud se přepočítá podíl tuku na celkové energetické hodnotě výrobku. V tomto případě jsou výsledky velmi překvapivé (viz. tabulku níže). Obsah tuků je velmi vysoký nejen v měkkých salámech, ale i v tvrdých, tj. trvanlivých. Překvapením asi bude vysoký obsah tuku například v uherském salámu, který je brán jako delikatesa. Lze tedy říci, že konzumací uzenin dodáváme tělu nejméně tři rizikové faktory onemocnění srdce, protože třetím do počtu je sůl.

Uzeniny jsou podle odborníků zdraví škodlivé i z dalšího důvodu. Tím je zvýšený příjem soli a především sodíku v ní obsaženém. Sůl je sloučenina tvořená ze 40 procent sodíkem a 60 procent chlórem. Každý člověk potřebuje 1000 mg sodíku denně. Horní hranice pro příjem soli je šest gramů (tj. 6000 mg), tedy okolo 2400 mg sodíku. Vyšší příjem má za následek nejen zadržování vody v organismu, zvyšování váhy, ale postupně dochází ke zvyšování krevního tlaku, který byl opět zařazen mezi rizikové faktory infarktu myokardu. Obsah soli v uzeninách kolísá od 2,5 procenta (u šunky) po osm až deset procent (u paštik).

V poslední době se často hovoří o tom, že v uzeninách je jen nízký obsah masa a že velkou část (často i 49 procent) tvoří mouka, sójové bílkoviny, tukové emulze, škrob, kořenící směsi, stabilizátory a pak solicí a konzervační látky s dusitany (dusitan sodný) a dusičnany. Podle zákona o potravinách musí masné výrobky obsahovat nejméně 50 procent masa, tj. masným výrobkem může být i výrobek který obsahuje 51 procent masa a zbytek tvoří mouka atd. Takové uzeniny jsou pak zpravidla levnější a tím zůstávají u mnoha lidí v oblibě. V poslední době se také častěji objevují výrobky se zvýšeným obsahem sójové bílkoviny. Sójová bílkovina by mohla mírně omezit obsah cholesterolu v uzeninách, mohla by tedy relativně ozdravit výrobek. Ovšem přídavek rostlinných tuků, které se většinou spolu se sójou přidávají zhoršuje tepelnou stabilitu mastných kyselin ve výrobku. Při opékání horkým vzduchem pak totiž mohou snadněji a za menších teplot vznikat škodlivé látky. Je tedy důležité sledovat složení výrobku a při jeho přípravě, nespalovat či nepřepalovat tuk v něm obsažený. Katastrofou jsou vuřty a špekáčky opékané v přímém ohni. Dochází totiž k přímé oxidaci tuků a ke vzniku velmi nebezpečných volných radikálů, které ohrožují zdraví. Stejně tak zuhelnatělé kousky masa jsou zdrojem karcinogenních látek, takže při opékání nad ohněm si děti na táborech bohužel vyrábějí zdraví velmi nebezpečné časované bomby.

Některé látky právě ze skupin solicích směsí a stabilizátorů chuti a barvy (známá "éčka") jsou podezřelé z určitých zdravotních rizik. Zatím se je však nepodařilo plně prokázat a názory odborníků se různí. Každopádně kořenící směsi, solicí a konzervační směsi či zvýrazňovače chuti mohou přispívat nejen ze zvyšování krevního tlaku, ale také dráždit žaludek, vést tak ke vzniku žaludečních vředů a dokonce i rakoviny tlustého střeva. Tento efekt je ještě podporován situací, kdy jíme uzeniny na ulici ve spěchu, tím tělo ještě více stresujeme. Naprosto jasně ale bylo dosud lékaři prokázáno, že uzením masa vznikají karcinogenní látky (heterocyklické aminy, N-nitrososloučeniny a další). Tyto látky se tvoří dokonce i při průmyslovém uzení studeným průmyslovým kouřem. Proto i takto zpracovaná uzenina může být pro lidi nebezpečná. To je zřejmě jednou z příčin, proč jsou čeští muži na prvním místě na světě ve výskytu rakoviny tlustého střeva. Protože se v některých výrobcích vyskytuje i vyšší obsah fosforu jako konzervační látky, je tělo ohroženo i osteoporózou. Ta je způsobena zvýšeným vylučováním vápníku společně s produkty trávení bílkovin. Zvýšený příjem uzenin může být také příčinou dny, tedy zvýšenou koncentrací kyseliny močové ze sloučenin dusíku (bílkoviny).

Údaje nedávno zveřejněné Výzkumným ústavem zemědělské ekonomiky ukazují, že od roku 1989 došlo k výraznému poklesu spotřeby hovězího a vepřového masa. Je ovšem nutné vzít v úvahu, že do spotřeby masa (vepřového a hovězího) před rokem 1990 byla zahrnuta i spotřeba konzerv a uzených výrobků, kde podíl čistého masa byl často jen poloviční. Spotřeba těchto nekvalitních výrobků se v průběhu devadesátých let zásadně snížila. Poklesla o třicet procent i spotřeba sádla. Stále to však podle odborníků nestačí. Bohužel došlo i k tomu že se na jedné straně výrazně zlepšila kvalita uzenin, nejvíce v obsahu a kvalitě masa, ale na druhé straně se začaly vyrábět uzeniny naprosto nezdravé. Lidé je však kupují zejména kvůli jejich nízké ceně. Uzeniny jsou také dnes obsaženy v mnoha již hotových jídlech. Nahrazují se tímto způsobem kvalitnější a dražší masa. Příkladem jsou špagety s masovou omáčkou, guláše atd. Pokud tedy kupujete uzeniny, čtěte velmi podrobně informace na obalu, protože na něm musí být nejen napsáno z jakých složek je výrobek vytvořen, ale i jaký je obsah tuku, kolik procent z výrobku tvoří mouka a jaké kořenící a další směsi jsou do něj přidávány. Stejně tak je nutné sledovat datum spotřeby a trvanlivosti. Obecně lze konstatovat, že z uvedených důvodů nemůžeme uzeniny doporučit dětem. Snad jen s výjimkou kuřecí prsní šunky, protože například dušená šunka je velmi slaná. A ani častá konzumace kuřecí šunky není vhodná. Lépe je dětem dávat mléčné zakysané výrobky a tvarohové výrobky s živými kulturami, které dodají vápník, obnoví a chrání střevní mikroflóru a neměly by mít obsah tuku vyšší než 3 gramy na 100 gramů výrobku.

Autor je odborníkem na výživu v Institutu klinické a experimentální medicíny IKEM v Praze.

Obsah tuků ve vybraných uzeninách
Výrobek 100g Energie (kJ) Tuk (g) Tuk (%) Cholesterol (mg)
Šunka krůtí 420 2 20 53
Šunka kuřecí prsní 410 4 35 62
Šunka dušená 670 9 50 68
Moravské uzené 1200 17 60 100
Debrecínka 1130 20,8 70 140
Anglická slanina 1790 42 90 60
Vysočina 1930 42,6 80 85
Turistický salám 1700 37 80 85
Uherský 2060 43 80 85
Paprikový 1690 36,8 80 85
Šunkový 800 13,6 60 70
Kabanos 1230 26,3 80 79
Gothaj 1820 42,7 90 85
Sekaná 1110 18,8 60 65
Moravská klobása 1160 23,8 80 90
Paštika játrová 1800 41 90 169
Paštika Majka 860 19,6 85 95
Paštika krůtí 1600 35 80 100

Pramen: Obezita je realita, vyd. STOB;
Potravinové tabulky vyd. Společnost pro výživu

Obsah sodíku v uzeninách
Potravina 100g Sodík (mg)
Maso vepřové uzené 1800
Šunka 1540
Uzené maso 2733
Salám 1850
Anglická slanina 830
Párek 941
Vepřová klobása 760

Jaká příprava uzenin je nejvhodnější?
Při hodnocení odborníky by jednoznačně vyhrálo vaření v páře před vařením ve vodě. Vaření v páře umožní nejen uvolnění tuku a solí, ale zároveň se tento tuk a sůl do výrobku nevracejí, jak je tomu při vaření ve vodě. Je možné provést i jednoduchou kontrolu. Zkuste, jak chutná voda po té, co jste v ní uvařili párky nebo vuřty. Ohřev v mikrovlnné troubě je vhodný pouze u hotových a tepelně zpracovaných výrobků, kdy výrobek pouze ohříváme. Je nutné dávat pozor, aby nedošlo ke spálení výrobku, aby nevznikly další škodlivé látky. O grilování nad horkými lávovými kameny se dá říct, že pokud opět výrobek nespálíme, může snížit množství tuku ve výrobku. Naprosto nevhodné je smažení, které naopak další tuky může do uzeniny přidat a tím vyrobit kaloričtější a nezdravější pokrm.
Pro koho jsou uzeniny zvláště nevhodné, ve větším množství až nebezpečné:

  • Pro děti. Mohou vyvolávat výživové poruchy, protože obsahují příliš mnoho nasycených živočišných tuků, který zvyšuje cholesterol. Způsobit mohou také obezitu. Mnoho soli a kořenících látek navíc zasolují organismus.
  • Pro dospělé s vyšší hladinou cholesterolu než 5,0 mmol/l.
  • Pro lidi s nadváhou (BMI větší než 25).
  • Pro pacienty s onemocněním ledvin, žaludečními vředy, žlučníku, osoby s dnou a cukrovkou.
Autor: Hospodářské noviny - Uzeniny ohrožují srdce a způsobují obezitu ( 07.08.2003)
Autor: Pavel Suchánek
<-- náhled článkučtenost článku: Počet zobrazení: 16245
20. červen 2003
diskuze

Sůl nad zlato?

Ano, bez soli se lidský organismus neobejde. Sůl škodí cévám, snížení její spotřeby ale nepomůže všem.Většina lidí ji ale konzumuje mnohem více, než je třeba. Ohrožují tím své srdce a cévy.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 12270
30. květen 2003
diskuze (1)

Glykemický index

Stává se, že úspěšné hubnutí nám překazí chutě na sladké, na slané nebo zkrátka jen chuť na "něco". Často to bývá zapříčiněno výkyvy hladiny cukru v krvi. Přečtěte si, jak tomu předcházet a jak jídlo zkombinovat se cvičením.
Autor: K.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 27825
19. květen 2003
diskuze

Několik rad pro večeři v restauraci

Řádně se stravovat doma asi nedělá většině problémy. Ty nastanou, pokud jdeme ven a chceme se najíst v restauraci. Tam veškeré naše zásady padají a dietní režim se dodržuje velmi špatně. Podívejme se na pár rad, které nám pomohou jídlu nepropadnout zcela.
Autor: K.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 12691
8. duben 2003
diskuze (1)

Vhodné jídlo před cvičením

Přemýšlíte někdy, jak se správně před cvičením najíst ?
Autor: Míša L.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 21781
26. únor 2003
diskuze (2)

Náhražky jídel

...a vy potom vaříte praktivky jenom večeři. Tento druh diety přesně řídí, co můžete sníst. Nevýhodou je fakt, že tyto náhražky opravdové jídlo ve skutečnosti nenahradí, neobsahují ani všechny nezbytné živiny, které potřebujeme. Mnoho z těchto výrobků...
Autor: K.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 12989
19. únor 2003
diskuze

Kombinovaná dieta

...Znamená to tedy kompletní změnu jídelníčku - některá jídla z něj úplně vymizí - tradiční vepřo, knedlo, zelo, sendviče, roštěná s rýží, kuře s bramborem atd. Těstoviny, rýže a chléb mohou konzumovány se zeleninou, nikoli však s masem, rybou či . ..
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 13108
11. únor 2003
diskuze

Dieta s vysokým příjmem vlákniny

... Vláknina se nachází především v cereáliích (obilovinách), ovoci, zelenině. Již malé množství těchto potravin vás snadno zasytí a tím usnadní hubnutí. Jíte-li jídla s vyšším obsahem vlákniny, zrychluje se vylučování odpadních látek ze střev...
Autor: K.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 15790
28. leden 2003
diskuze

Proč většina diet nefunguje

Zhubnout alespoň o kilo je přáním většiny současné populace, která stále více trpí něčím, je se začíná označovat jako civilizační choroba - nadváhou. Vliv na to má dnešní životní styl, hektické tempo, nevhodné stravování, stres; zdá se však , že se lék ..
Autor: K.
celý článek --->čtenost článku: Počet zobrazení: 11895
 
Recepty
 
Zdravé recepty na Vánoce
Ořechová kolečka
Ovesné sušenky
Celozrnná linecká kolečka
Vejce s omáčkou z rajčat
Vaječná pomazánka
Jehněčí kotlety v ostré omáčce
Velikonoční nádivka jinak
Pučálka
Velikonoční kopřivová nádivka
Hrnečkový jáhlový beránek
Zázvorový čaj
Glazovaná mrkev s javorovým sirupem a hořčicí
Pletenec s javorým sirupem a pekanovými ořechy
Palačinky s javorovým sirupem
Švestkové chutney
Ovocná polévka se švestkami
Omáčka na barbecue se švestkami a medem
Rýže s houbami
Bramborové šišky s mákem
Brokolice zapečená se sýrem
pro 4 osoby
Sýrový nákyp se žampiony
Původní staročeský kuba
Indická rýžová směs s ovocem a kari
Cibulové brambory s drůběžím masem
Smažené nudle se zeleninou a kuřecím masem
Banánový salát
Špagety s bazalkou
Špenátový salát s mozzarellou
4 porce
Těstoviny po Provensálsku
Andaluzský salát
Zeleninový salát s těstovinami
Indonéský salát
Dauphinovy brambory
Drůbeží maso na medu
Filé se sýrovou omáčkou
Pikantní krůtí plátky
Tofu smaženice
(náhrada vajčné smaženice)
První stránkaPředchozí stránkaDalší stránkaPoslední stránka
ISSN 1214-2425
Google [X]